A doua crim? a lui Militaru:c?derea elicopterului cu Nu?? ?i Mihalea

Articol publicat in: Politica


  • Mihai Mincan
  • 2381 afi??ri
  • Duminic? 6 dec 2009

//

Generalul Constantin Nu??, la cel de-al XII-lea Congres  al PCR din noiembrie 1979

Generalul Constantin Nu??, la cel de-al XII-lea Congres al PCR din noiembrie 1979

Din ordinul lui Nicolae Militaru, generalii Constantin Nu?? ?i Velicu Mihalea au fost aresta?i ntr-un tren ?i urca?i n elicopter. n scurt timp, aparatul de zbor a fost dobort, iar generalii au fost uci?i. n 1978, generalul Nu?? se ocupase, al?turi de colonelul Gheorghe Trosca, de anchetarea lui Militaru. Cei doi ofi?eri captura?i aveau dovezile m?celului de la Timi?oara.

Dac? s-ar realiza vreodat? o sintez? a momentelor blestemate ale Revolu?iei din 1989, ora 20.00 a serii de 23 decembrie ar figura la loc de frunte.

Acesta este momentul n care din sediul Ministerului Ap?r?rii Na?ionale se d?dea ordinul chem?rii colonelului Gheorghe Trosca, ?eful de Stat Major al USLA.

Misiunea acestuia era ca, al?turi de al?i 11 lupt?tori, s? anihileze teori?tii din tufi?uri”, ascun?i n fa?a MApN. Ajuns la fa?a locului, Trosca avea s? fie ucis, al?turi de al?i ?apte usla?i”, iar cadavrul s?u avea s? fie decapitat ?i ?inut n strad?, vreme de mai multe zile, pentru a fi batjocorit.

Omul din dosarul Corbii”

n aceea?i zi ?i la aceea?i or? (smb?t?, 23 decembrie 1989, ora 20.00), un elicopter se pr?bu?ea, mpu?cat de la sol, n apropierea ora?ului Alba Iulia. La bordul aparatului de zbor se aflau generalul Constantin Nu??, ?eful Inspectoratului General al Mili?iei, ?i adjunctul acestuia, generalul Velicu Mihalea.

Punctul comun al celor dou? evenimente este un nume: Nicolae Militaru, generalul rezervist abia numit ministru al Ap?r?rii de c?tre Ion Iliescu. Att Gheorghe Trosca, ct ?i Constantin Nu?? fuseser? implica?i n ancheta privind dosarul Corbii”, pus pe masa lui Nicolae Ceau?escu n 1978.

Dovezile cauzei erau indubitabile: Nicolae Militaru, la acel moment general-colonel (cu trei stele), complota mpotriva lui Ceau?escu (nu a comunismului!) ?i spiona pentru sovietici. El era agent sub acoperire al GRU, Serviciul de Informa?ii al Armatei URSS.

A fost nevoie de un moment revolu?ionar pentru ca Nicolae Militaru s? conceap? ?i s?-?i duc? la ndeplinire planul de r?zbunare.

Criminali ?i victime

17 decembrie 1989, seara. Generalii Constantin Nu?? ?i Velicu Mihalea sunt trimi?i de Nicolae Ceau?escu, de urgen??, la Timi?oara. ntr-un CV imaginar, conceput pe baza tuturor ororilor regimului comunist, cei doi erau recomanda?i ct se poate de c?lduros.

Fuseser? creierele din spatele represiunii mi?c?rii muncitore?ti de la Bra?ov, din noiembrie 1987, iar n noua situa?ie creat?, Nu?? ?i Mihalea erau cei mai potrivi?i pentru a face cur??enie”.

23 decembrie 1989, ora 20.00. La ?ase zile de la momentul n care ordonau narmarea cadrelor de Mili?ie din Timi?oara, cei doi generali se afl? lega?i cu o sfoar? pe bancheta din spate a unui elicopter.

Aparatul de zbor ce trebuia s?-i transporte de la Deva la Bucure?ti – unde urmau s? fie prezenta?i ca du?mani ai poporului” – schimb? cursul, nea?teptat ?i misterios.

Urmnd direc?ia opus? celei stabilite ini?ial, elicopterul se pr?bu?e?te n zona dealului Mamut, de lng? localitatea Alba Iulia. Fusese dobort de militarii de la sol. Ace?tia primiser? ordin s? trag? n orice aparat zbur?tor care se apropia de ora?, pe motiv c? ar fi vorba despre terori?ti”. Trupurile celor doi generali au fost carbonizate.

Cum a nceput totul

n seara de 17 decembrie 1989, generalul Constantin Nu??, trimis de urgen?? de la Bucure?ti, d?dea ordinul nceperii represiunii de la Timi?oara. Potrivit generalului Gheorghe Diaconescu, fostul procuror general al Romniei, decizia trimiterii lui Nu?? la Timi?oara a fost luat? de c?tre Elena Ceau?escu.

S? se ocupe Nu??, c? ?la e mai dr?cos!”, ar fi spus aceasta. M?rturia lui Diaconescu apare n cartea istoricului Alex Mihai Stonescu, Interviuri despre Revolu?ie”.

Ajuns la fa?a locului, Constantin Nu?? decide nfiin?area a opt dispozitive mobile , compuse din ofi?eri ?i subofi?eri de Mili?ie, completate cu subunit??i de la trupele de Securitate. Fiecare dispozitiv de lupt? cuprindea ntre 25 ?i 30 de cadre. Acestea au primit ordinul de a fuc?iona 24 de ore din 24, organizate pe schimburi. Instruc?iunile erau clare: se preg?tea un adev?rat m?cel.

?tergerea urmelor: cum dispar 43 de cadavre

Generalii Constantin Nu?? ?i Velicu Mihalea le-au cerut trupelor s? trag? f?r? soma?ie asupra tuturor celor care participau la demonstra?ii, pn? la mpr??tierea mul?imii. Potrivit rapoartelor oficiale, 43 de persoane au fost ucise pe str?zile Timi?oarei n noaptea de 17-18 decembrie 1989.

A doua zi de diminea??, Elena Ceau?escu, r?mas? la conducerea ??rii odat? cu plecarea so?ului n Iran, hot?r??te incinerarea cadavrelor celor mpu?ca?i. Dispozi?ia este transmis? omului de ncredere: acela?i general Constantin Nu??, cel care-?i demonstrase abilit??ile n domeniu cu ocazia represiunii mi?c?rii muncitore?ti de la Bra?ov, din noiembrie 1987.

Cenu?a dintr-o gur? de canal

Ordinul Elenei Ceau?escu este recep?ionat la Timi?oara. Generalul Nu?? l trimite pe colonelul Ion Baciu (de la Mili?ie), secondat de controlorul de cimitire Gheorghe Ganciu, s? inspecteze Crematoriul uman Cenu?a”. n paralel, Autobaza COMTIM este solicitat? s? trimit?, n cursul serii, o autoizoterm? de mare tonaj la morga Spitalului Jude?ean Timi?.

Cele 43 de cadavre sunt nc?rcate n jurul orei 23.00, apoi autovehiculul porne?te spre Bucure?ti. Traseul ?i toate instruc?iunile ulterioare sunt transmise prin telefon de generalii Nu?? ?i Mihalea, r?ma?i la Timi?oara. Autoizoterma se opre?te ntr-un refugiu, situat la kilometrul 36 pe Autostrada Bucure?ti-Pite?ti.

O echip? de ofi?eri condus? de colonelul Ion Baciu, ?eful Direc?iei Economice din IGM, preia coletele”, a?a cum fusese instruit telefonic de generalul Constantin Nu??. Dup? schimbarea numerelor de nmatriculare, autovehiculul este direc?ionat c?tre Crematoriul Cenu?a”, unde cadavrele sunt incinerate.

n diminea?a urm?toare, cenu?a este nc?rcat? n patru pubele, fiind transportat? ?i aruncat? ntr-o gur? de canal din comuna Pope?ti-Leordeni. Autoizoterma care transportase cadavrele la Bucure?ti este readus? la Timi?oara, prin ordinul direct al generalilor Nu?? ?i Mihalea. Autovehiculul e sp?lat la gr?dina agrozootehnic? a inspectoratului, dup? care e restituit? Autobazei COMTIM. Misiune ndeplinit?! Nimic ie?it din comun nu p?rea s? se fi ntmplat.

Opera?iunea Trandafirul”

Ac?iunea de incinerare a cadavrelor a primit numele de cod Trandafirul”. Al?turi de generalii Nu?? ?i Mihalea, la ?tergerea urmelor masacrului a participat ?i Emil Macri, ?ef al Direc?iei Contrainforma?ii Economice din Departamentul Securit??ii Statului.

“Ne-au trimis s?-i arest?m avnd asupra noastr? doar un pistol-mitralier? ?i dou?-trei pistoale normale.”

“C?tu?ele i-au fost puse lui Mihalea, iar Nu?? a fost legat cu cureaua de la propriii pantaloni.”
Velu C?lu?er
ofi?er de contrainforma?ii

Legat cu propria curea

Dup? rezolvarea” cadavrelor, Nu?? ?i Mihalea ?i procur? buletine de identitate false, cu ajutorul lui Traian Cozma, un c?pitan de Mili?ie care ulterior a fost promovat n func?ia de ?ef al Direc?iei de Eviden?? Informatizat? a Persoanei din jude?ul Timi?. Cei doi generali se ndreapt? apoi spre Arad. Aici conduc opera?iunile de reprimare din zona Hotelului Parc, soldate cu moartea a 19 persoane.

La 23 decembrie 1989, generalii Nu?? ?i Mihalea, ticsi?i cu probe privind opera?iunile desf??urate n cele dou? ora?e din Banat, iau trenul de la Arad spre Bucure?ti. n dup?-amiaza aceleia?i zile, ?efii Mili?iei din Deva primesc un telefon de la Arad, prin care li se comunic? faptul c? n rapidul Panonia 22 se afl? doi generali care trebuie re?inu?i.

Ordinul fusese dat chiar de la Ministerul Ap?r?rii, la ?efia c?ruia Ion Iliescu l instalase, cu o zi nainte (la 22 decembrie 1989), pe generalul Nicolae Militaru. Mili?ienii hunedoreni primesc num?rul vagonului ?i locurile unde se afl? Nu?? ?i Mihalea. n cteva minute este luat? hot?rrea ca generalii s? fie intercepta?i ?i aresta?i pe traseul spre Bucure?ti, n gara Simeria. Se formeaz? o echip? de 18 persoane, coordonat? de Velu C?lu?er, ofi?er de contrainforma?ii.

Bloca?i ntr-o cazarm?

Opera?iunea de re?inere este halucinant?, o combina?ie perfect? de ridicol ?i impostur?. Ne-au trimis s?-i arest?m avnd asupra noastr? un pistol-mitralier? ?i dou?-trei pistoale normale, n condi?iile n care nu ?tiam ce vom g?si acolo. n plus, am avut doar o pereche de c?tu?e. Am ajuns n vagonul al cincilea, unde am aflat c? generalul Constantin Nu?? este la WC, iar Velicu Mihalea se afl? n compartiment (…).

Doi dintre noi au r?mas la u?a WC-ului (…). Eu m-am deplasat n compartiment, unde mai era un cet??ean cu un copil. A intrat locotenentul B?descu, care i-a pus pistolul n piept, spunndu-i: Domnule general, e?ti arestat!. V?znd c? generalul Nu?? nu mai iese de la WC, am mpins u?a cu piciorul ?i l-am luat n starea n care era. Momentul penibil a venit atunci cnd am fost nevoi?i s?-i re?inem.

C?tu?ele i-au fost puse generalului Velicu Mihalea, iar Constantin Nu?? a fost legat cu cureaua de la propriii pantaloni. Nu au opus rezisten??. Nu?? a cerut s? ia leg?tura cu Armata. Au fost du?i apoi la Deva, iar mai departe nu ?tiu ce s-a ntmplat”, povestea ofi?erul care a coordonat arestarea, Velu C?lu?er, ntr-un interviu acordat ziarului Replica”, n 2008.

De la Deva se raporteaz? prinderea celor doi. Constantin Nu?? ?i Velicu Mihalea sunt du?i la Unitatea Militar? 01719 din acela?i ora?, unde primesc permisiunea s? dea un telefon. Generalul Nu?? vorbe?te cteva minute cu generalul Mihai Chi?ac, cel care, n urma convorbirii, i sf?tuie?te pe cei de la unitatea militar? s?-i elibereze pe cei doi. ntre timp ns?, de la Bucure?ti sosiser? alte ordine. Nu?? ?i Mihalea r?mn n arest, unde ?i vor petrece ultimele ore ale vie?ii.

Se caut? pilot pentru opera?iunea Zborul sinuciga?”

Sibiu, 23 decembrie 1989. Locotenent-colonelul Nicolae Tudor este consemnat n cazarma Unit??ii Militare 01989. Nu mai trecuse pe acas? din 21 decembrie, seara, cnd primise o permisie de dou? ore, pentru o baie ?i un set de haine curate.

E nceputul sfr?itului”, avea s? le spun? militarul so?iei ?i fiului s?u de ?apte ani. Dup? care i-a s?rutat ?i s-a rentors n cazarm?. A mai urmat un telefon, dat familiei n seara de 22 decembrie.

Mi-a spus s? nu beau ap?, c? e otr?vit?, ?i m-a ntrebat dac? avem alimente suficiente. Era sup?rat c? nu cump?rasem nc? brad de Cr?ciun ?i mi-a zis: De ce stai dup? mine? Nu vezi c? nu pot? Ia ma?ina ?i du-te la R??inari, s? cumperi unul!”, poveste?te Rodica Tudor, so?ia locotenent-colonelului Nicolae Tudor. Era ultima oar? cnd cei r?ma?i acas? aveau s?-i aud? vocea.

Nicolae Tudor era pilot de elicopter, considerat de c?tre to?i colegii s?i drept cel mai bun din ntreaga zon?. nainte de Revolu?ie f?cuse numeroase zboruri n Sudan. Se ocupase ?i cu r?spndirea ngr???mintelor agricole din elicopter. ?tia ntregul Ardeal din aer, metru cu metru”, spune so?ia sa pentru Adev?rul”.

n diminea?a de 23 decembrie 1989, locotenent-colonelul Nicolae Tudor primise ordin s? trag? asupra Hotelului Continental din Sibiu, unde fusese informat c? s-ar ascunde terori?ti.

n cursul dup?-amiezii, sun? un telefon. Un ordin de sus” solicita cel mai bun pilot disponibil, pentru un zbor ultrasecret la Deva. Teoretic, so?ul meu nu trebuia s? fie n acel zbor, fusese n misiune de diminea??. ns? to?i ?tiau c? el cuno?tea acea zon? la perfec?ie ?i c? poate zbura dup? cerin?ele ordinului: n secret, cu luminile stinse ?i f?r? comunica?ii radio”, poveste?te Rodica Tudor.

Nicolae Tudor urc? la bordul elicopterului, care decoleaz? de la Sibiu la ora 17.08. La plecare ?tie att: urmeaz? s? preia dou? persoane ?i s? se rentoarc? la Sibiu.

Cei doi erau chiar generalii Constantin Nu?? ?i Velicu Mihalea, iar locotenent-colonelul Tudor pornea, f?r? s? ?tie, n ultimul s?u zbor. Zborul spre moarte.

sursa; adevarul.ro



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Copyright © neneamircea     Powered by WordPress MU    Designed by WPDesigner    Hosted by www.weblog.ro
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X